OK, au organizat niste unii o competitie denumita de catre adevaratii specialisti auto, „Masina Banului in Romania”. N-am nicio apasare. E treaba lor. Vorba unuia dintre ei, au marca lor, e inregistrata, e evenimentul lor, invita pe cine vor, voteaza cum vor si proclama castigator pe cine vor. Cand esti la nivelul la care confunzi moda cu noutatile aparute in raionul cu de toate de la Lidl, poti sa crezi ce vrei…
Am insa o problema cu titulatura si cu forma sub care se organizeaza aceasta mascarada de Masina Banului.
APAR: Asociatia Presei Auto din Romania. Care presa auto? Care asociatie? Sa o luam incet-incet, pe rand asa, sa priceapa si dinozaurii aia care se dau mai deontologi ca insasi deontologia si-si apara cuibul plin de molii.
Cand zici ca esti asociatia presei auto, pai cercul tau nu se restrange la cel de prieteni, de clan, familie, cuib, etnie, sau zona in care pasti. E pentru PRESA AUTO. Adica aia in care fel de fel de prosti sau de pasionati, scriu, picteaza, fac poze, in domeniul auto. Nu petru cei care sunt prieteni cu presa sau si mai grav, amici cu masinile, in sensul ca sunt necesare in drive teste ca sa aiba cu ce sa se duca sa-si ia boarfele de la Nufarul.
Cand zici presa auto si tu organizezi un eveniment la care inviti reprezentanti a trei publicatii care-ti apartin, seful unei publicatii prietene, care vine cu cei doi redactori sefi ai sai si ca umplutura, inventezi niste unii care-s morti si ingropati, cu peste un an de zile in afara oricarei activitati auto, indiferent daca vorbim de teveu sau de un amarat de site, e un fel de ipocrizie la mijloc. Ahh, si sa nu uit, mai e unul, cu o publicatie care se remarca numai prin faptul ca si-a schimbat deja numele si conducerea in primul an de existenta, ca sa nu pomenesc de orientarea sa: de la site de licitatii pe invers, la stiri „premium” din domeniul auto.
In rest, 4-5 baieti, unii grizonati bine (si nu doar la par), trecuti prin toate cele, care presteaza la „pentru ca …masini” si au aici, in juriul de 15, fix rolul virgulelor dintre publicatii. Care publicatii, am zis mai sus ce si cum….
Nu e un secret ca nu ma iubesc prea tare cu redactorul sef de la Pro Motor. Insa sa-l excluzi pe acesta dintr-un juriu de jurnalisti auto… mi se pare o confuzie. Adica se confunda tupeul cu nesimtirea, gen. Ca Pro Motor singur, face atat ca trafic, cat si ca acoperire, cam de vreo 4-5 ori cat toata adunarea aia de dinozauri la un loc. Cu tot cu rude, prieteni plus pupincuristii de serviciu etc. Nu trebuie sa-l iubesti pe Adrian Mihaltianu. Nici eu n-o fac. Nu trebuie sa-l respecti ca om. Nici eu n-o fac. Dar nu poti intoarce spatele unui mamut ca Pro Motor, decat daca esti dinozaur.
Nu-s mare fan nici al emisiunii „Masini cu Giurgea si cu Bratu”. Recunosc: mi-e ciuda ca ei pot si ca eu nu am cum. Deh, varsta! Asta e. Nu se pune, cred. Nici Brad Pitt nu se supara pe milioanele de barbati care-l urasc ca o are pe Angelina in orice pozitie si oricand… Asa si ei, daca-s maturi, vor intelege si ma vor accepta asa cum sunt, cu bune, cu rele, cu alte rele… :p
In fine, motivatia ca unul dintre ei doi sau amandoi, aveau acum 15 ani pantalonii scurti si ca sunt de fapt un fel de mucosi in comparatie cu dinozaurii, iarasi nu tine. De ce? Pentru ca daca esti bun, nu ai nevoie de 15 ani ca sa arati lumii asta. Si ei au reusit, atat separat cat mai ales impreuna, sa puna o borna kilometrica in ceea ce inseamna presa auto de azi. Pe cand toata adunatura aia de dinozauri, nu. Si nu au reusit de 15 ani. Si nu vor reusi sa-i ajunga pe baietii astia doi in inca 15 ani de aici incolo. Si pe ei nu i-a chemat nimeni sa jurizeze „Masina Banului”. Ce, nu-s jurnalisti? Nu fac presa? Hai sictir!
Mircea Mester si Automarket. Pai aici mai incape vreo indoiala? Antipatic si bufleiul asta de bistritean, dar profesionist. Si neaos. Si inconjutrat de cei mai buni oameni, are o echipa de prima mana, fiind de departe cea mai tare gasca de profesionisti din online-ul auto romanesc. Si iarasi mi-e greu sa scriu asta, iarasi mi-e greu sa recunosc. Dar o fac. Asta ca sa arat inca o data dimensiunea prapastiei. Si ca sa demonstrez, inca o data, ca indiferent daca-s incomod sau nu,indiferent daca va place sau nu, eu am sa scriu ce am de scris si ca o voi face intr-un mod sincer. Nici Automarket n-a fost la Masina Banului. Nici Mircea Mester. De ce? Nu e in club, nu-i destul de batran, „Asta seara dansam in familie”, radem, glumim, dar nu parasim incinta! Ati inteles? Nici eu!
Gabriel Mistodie cu al sau Autoreport. Nu neg, omul mi-e prieten. Sau macar mimeaza asta genial. Si mie mi-e indeajuns atat. Are emisiune auto TV (si mor unii ca emisiunea lor, care semana izbitor cu „Un zambet pe 15 milimetri”, nu mai e dorita nici macar la Trinitas TV). E greu sa stai in gat cuiva. Si mai greu e sa stai in gat tuturor. (aici intrebati-ma pe mine, ca-s specialist). Deci Mistodie. Are emisiune TV, are site auto specializat, are inca unul cu fel de fel de aparitii, gadgeturi si alte chestii moderne contemporane. L-a chemat careva sa-si dea cu parerea despre Masina Banului? Nu, va zic eu! De ce? Ca e in afara „cercului increderii”. Si nici nu e dinozaur. Nici macar ca ou de dinozaur nu se califica.
Exemple mai sunt, sa ma scuze cei nenominalizati, insa am vrut sa dau o imagine de ansamblu. Nu le contest nici importanta si nici nu i-am exclus din expunere ca sa-i minimalizez. Pur si simplu am luat la rand cateva exemple de prima mana. Si nici macar nu m-am inclus si pe mine, care, sa fim seriosi, indiferent cat de antipatic sunt, pana in luna mai am cam fost redactor sef la Masini.ro. Site care singurel facea trafic cam cati aia 15 la un loc cu tot cu publicatiile lor, indiferent ca vorbim de AutoBro sau de AutoPiss. Dar ce, credeti ca m-a chemat careva vreodata sa dau cu parerea despre ce masina cred eu ca ar merita sa fie Masina Anului? Sau macar Masina Banului? Nu!
Asadar, ca sa concluzionez, si mai departe va las pe voi sa va dati cu parerea, asta daca aveti vreuna: cand esti APAR, AJAR sau alt ARTAR, nu cumva trebuie ca macar de ochii prostimii (a se citi ai cititorilor) sa bagi in seama si cateva publicatii auto din zona? Ca altfel, poti sa iti zici Asociatia Presei Arhaice din Romania si nu te intreaba nimeni de sanatate.
Asa, cand zici ca reprezinti presa auto si tu tii cercul ala inchis ca pe un anus in care ti-e frica ca va intra ceva mai mare decat un simplu morcov, avem o problema: in titlu sunt si eu inclus, e si Automarket si ProMotor si Masini cu Pic si Poc si Mistodie si altii despre care nu am scris acum si aici. Si ce ne facem, fetelor? Ca pe noi nu ne-a intrebat nimeni daca ne convine sau nu sa fim inclusi tangential, intr-o asociatie din care nu facem parte si care culmea, mai si organizeaza un eveniment la scara nationala, Masina Banului din Romania!
Ca mai corect ar fi ca APAR sa insemne Aprozarul cu Pererologi Auto Romani si sa ma bata mama daca ar avea careva de zis ceva. Si faceti fratilor direct Masina Banului, nu va mai ascundeti dupa degete, ca oricum stie toata presa ca particparea producatorilor s-a facut pe baza de taxa de insciere, taxa care a fost dealtfel unicul criteriu de inscriere. Ca puteai sa trimiti acolo si decedatul Hummer. Daca taxa era corespunzatoare si eventual „asezonata” suplimentar, in concordanta cu caroseria si cilindreea, sunt sigur ca Masina Banului 2014 era fix Hummer. Si daca era nevoie o votati si masina eco a anului, chit ca are un consum cat o microcentrala electrica si polueaza, intr-o ora de functionare, mai mult decat un conflict armat intre israelieni si palestinieni intins pe o perioada de 24 de ore, pe Fasia Gaza.*
––––––
* A nu se intelege ca am ceva cu Renault in general sau cu Renault Captur in special. Nu contest meritele masinii, contest pertinenta juriului, reprezentativitatea sa si forma de organizare a unui eveniment care aparent incadreaza intreaga presa auto si da un titlu aparent national, cand de fapt vorbim de un grup de interese format din doi oameni, doi sateliti, si cativa angajati.